dinsdag 10 april 2012

Naaien en breien, HzG

Knip Mode maart en april 2012
Simplicity 4
Diana Mode nr. 85


Omdat er al een hele tijd een handgeweven lap klaar ligt om verwerkt te worden in een kledingstuk, was ik van plan de workshop van de Online Guild te gaan volgen, die deze maand gaat over het naaien van handgeweven stof. Ik bladerde de bovengenoemde nummers door, van voor naar achter en terug, maar er stond niet zo veel in waar ik enthousiast over werd of wat geschikt was voor de lap in kwestie.
Wat mooi was, was mijn maat niet en wat wel mijn maat zou zijn, zag er niet uit.
Opruimen dus en wachten tot ik een patroon vind, dat me wel bevalt.

Knitter's nr 105 en 106 (winter 2011 en voorjaar 2012)
Interweave Knits winter 2011 en voorjaar 2012


Nog altijd zijn de Amerikaanse breibladen mijn favorieten. Ik heb deze nummers dan ook uitgebreid bekeken en gelezen.
Het winternummer van Knitter's ging o.a. over textuur en vorm. Hoe geef je vorm aan een kant breiwerk?
Bij de patronen een col, gemaakt van i-cord, dat gevlochten/geweven werd. Grappig idee.
Een kort vestje krijgt een kraag van een rimpelbandje, waar meestal sjaaltjes van gebreid worden, een ander vest wordt afgezet met pluizig garen, zodat er een bontrandje langs lijkt te lopen.
Een trui, waarvan de onderkant uit modulair gebreide vierkanten bestaat. (mitered squares)
Een mouwloos vest, waar ik maar snel aan voorbij bladerde.
Een aardig truitje met een golvend ajourpatroon.
Verder nog wat truien en vesten, waarvan het vest 'Amber waves me het meest kon bekoren, en verschillende sjaals.
Filigree in gray is een hemdje in tricotsteek met ajourstrepen en glaskralen, White hot is helemaal ajour. Beetje grof.
Gray convertible heeft een mooie grote kabel middenvoor.

In het voorjaarsnummer is aandacht voor speciale effecten. Een slipsteekpatroon, waarbij een paar lichte delen na het breien geverfd worden, wat een aardig effect geeft. Hetzelfde motief wordt nog eens gebreid, opeen andere manier.
Een van mijn favoriete boeken is Knit One Below, en de schrijfster ervan heeft nu een trui ontworpen, die er ook weer aantrekkelijk uitziet. Wel ingewikkeld!
Sokken, gemaakt van zeshoeken. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe ze gemaakt zijn. Dat zou ik moeten proberen. Leuk! Ook sokken van ´mitered rectangles´. Het is weer wat anders.
Truien en vesten, een herentrui, en dan een fascinerende trui, met namaak i/cord strepen erin. Iets om te onthouden met drie sterren!!!
Na wat meer patronen het Honeysuckle vestje, dat er lief uitzag, met een klein structuurpatroontje.
Tenslotte nog wat zaken om het blad te vullen.

Veel kabels in het winternummer van IK.
Leuk vond ik het Peplum and Plead jacket, met ingezette stukjes onderaan bij de zijnaad.
Een leuke halslijn bij de Briar Rose tunic. Kan ook gewoon als trui gemaakt worden.
Wanten met kabels, muts en baret.
Een leuk mouwloos vest, van dikke wol, waarbij voor een sluiting ontstaat doordat de kabel van het ene pand naar het andere verhuist. Erg leuk, twee sterretjes, vanwege de capuchon, maar die kan weggelaten worden. Er staan veel tips in het blad om een patroon aan te passen aan de eigen smaak. (customise it)

Het voorjaar is ook in IK van het voorjaar aanleiding om ajour te breien.
In het winternummer werd al een nieuwe rubriek geïntroduceerd: het 'designer notebook', waarin ontwerpers aangeven, hoe ze te werk gaan. In dit nummer is Anne Modesitt aan het woord. Leuk om te lezen.
Verschillende soorten Tencel garens worden besproken, nu als breigarens. Tot voor kort werd Tencel vooral als weefgaren gebruikt. Het is nu, volgens de kop van het artikel 'knitter-ready'
Bij de patronen niet echt iets, wat ik direct zou willen maken.

Handwerken zonder Grenzen nr. 170, april-mei 2012


Ik ben altijd blij, als dit blad op de mat valt, maar deze keer was de blijdschap van korte duur. Het lezen van de advertenties nam nog de meeste toijd in beslag. De artikelen waren voor mij wat minder interessant. Volgende keer beter, of misschien toch eens een blad opzeggen, voor het einde van het jaar...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten