woensdag 18 januari 2012

Groei & Bloei jan. 2012

Tuinbladen zal ik vast niet altijd hier beschrijven: ze hebben de neiging zich in de loop van het jaar te herhalen.
Toch lees ik ze altijd met plezier, met mijn belangstelling voor tuinen en kleuren geniet ik vooral van de prachtige foto's.

Dit is het blad van de Vereniging Groei & Bloei, waar we de bijeenkomsten (in Hoorn) zo nu en dan bijwonen en ook de excursies soms meemaken.

Deze maand een tuin met een zwemvijver. Lijkt me lekker. En niet zo'n nare blauwe bak in de tuin.

Veel soorten Schoenlappersplanten, die door het hele artikel Bergenia genoemd worden, de Latijnse naam. Voor eenvoudige tuiniers zoals ik, volgt de Nederlandse naam pas aan het eind van het verhaal. Onhandig. Gelukkig kende ik ook de Latijnse naam, anders had ik de plant wel herkend aan de foto's.

In een artikel over sneeuwklokjes weer het bewijs, dat ook daarvan veel soorten bestaan.

Twee bladzijden met aanlokkelijke tuinenreizen. De lezers van G&B moeten wel kapitaalkrachtig zijn: de reisjes zijn duur!

Bomen met bast leveren ook weer prachtige kleuren op de foto's op. Zelf kan ik het nooit laten om stammen te fotograferen, die een mooie bast hebben, dus dit was weer smullen.

Het altijd weerkerende 'De kritische blik van kenners' sla ik meestal over uit zelfbescherming. Ergernis is niet de goede reden om iets te lezen en ik erger me hier meestal aan. Hier wordt weer een betweterigheid gedemonstreerd, die mijn tuinierplezier volledig zou vergallen. Zo Nederlands zuur... Ja: je moet tegenwoordig vooral kritisch zijn.

Nuttig zijn tips van de fysiotherapeut voor het voorkomen van rugklachten bij het tuinieren.

Vormsnoei: leuk artikel.

Bloemschikken: zoals gewoonlijk niet voor mij geschreven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten