woensdag 18 januari 2012

Historisch Nieuwsblad jan. 2012

Tijdschriften, waarin heel veel lezenswaardige artikelen staan, blijven nogal eens liggen. Met HN is dat ook vaak het geval. Maar dit januarinummer heb ik helemaal gelezen en de maand is nog niet eens om.

De korte berichten zijn altijd wel de moeite waard. Ook de kortere artikelen lees ik meestal meteen. Deze keer trok een artikeltje over een lezing van Eberhard König mijn aandacht. Deze lezing is op 19 januari a.s. in de KB in Den Haag. De spreker is hier 'fellow'. De lezing gaat over een handschrift, dat hij de afgelopen maanden heeft onderzocht. In het artikeltje van zijn hand krijgt de lezer een voorproefje: prachtige schilderingen uit de 14e eeuw, en informatie over het gebruik van getijdenboeken in die tijd. Dit getijdenboek wijkt hier en daar af van bestaande tradities.

Jammer dat Den Haag wat ver is om een avondlezing te gaan volgen.

De steeds terugkerende Stelling heeft als onderwerp 'Rusland zal nooit een democratie worden'.

Interessant vond ik het artikel over de langst zittende ambassadeur (van 1795-1808) van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden (later de Bataafse Republiek) in Constantinopel. Het was Jonkheer Frederik Gijsbert van Dedem. Vaak kom ik in de Van Dedemstraat, dus de naam alleen al trok mijn aandacht.

In 2012 vieren Nederland en Turkije 400 jaar diplomatieke betrekking, vandaar in dit blad extra aandacht voor Turkije.
In Van Dedems tijd was de handel met Turkije ( de Levantse handel) van groot belang. Nederland voerde ruwe katoen en hout in, evenals katoenen  en angoragarens.
Aan Turkije leverde Nederland laken (wollen stof)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten